man en vrouw kijken op een tablet

Veelgestelde vragen over productvernieuwing 2025

Alle informatie over de productvernieuwing van Alpina@Work in 2025.

Vraag & antwoord

Welke merken zijn samengevoegd bij de introductie van Alpina@Work per september 2022?

Per september 2022 zijn de arbomerken Employment Profit, P-Verzuim, VerzuimSupport, Uniek Arbo, NLG Arbo Noord-Oost, De Verzuimeconoom, EBEX, Stimulanz, Evidens, SAL, Regiopoortwachters, MCS Arbo en Hollands Kroon opgegaan in Alpina@Work.
De merknamen Arbode en Exsist (ook onderdeel van Alpina Group) blijven wel bestaan.

Wat houdt de productvernieuwing per 1-1-2025 in?

Per 1-1-2025 worden alle verschillende producten verzuimbegeleiding WvP (nog afkomstig van de geïntegreerde merken) omgezet naar één aanbod. Dit nieuwe aanbod bestaat uit vier verschillende pakketten en één optioneel toe te voegen module. Iedere klant vragen we het nieuwe aanbod en de daarbij horende tarieven te accorderen. Dat betekent dat iedere klant een nieuw contract aangeboden krijgt, dat hij digitaal kan accepteren.

Welke nieuwe pakketten komen er?

We bieden de markt vanaf 1 januari 2025 de volgende pakketten aan:

  1. Pakket Verrichtingen
  2. Pakket Casemanagement
  3. Pakket Abonnement

Deze drie pakketten zijn optioneel uit te breiden met de module Premium. Als de klant hiervoor kiest, dan kunnen ziek en hersteld meldingen telefonisch worden doorgeven. De zieke medewerker en de leidinggevende worden op de eerste verzuimdag door ons gebeld. De afspraken voor consulten tijdens de verzuimbegeleiding worden telefonisch door ons ingepland met de medewerker.

Daarnaast is er nog een twee pakket dat we onder voorwaarden aanbieden:

  1. Pakket Verzuim Ontzorgverzekering (VOV): dit pakket kan alleen gesloten worden via Mandaat Assuradeuren

Wordt de dienstverlening per 1-1-2025 anders ingevuld?

De dienstverlening volgt alle termijnen binnen de Wet verbetering Poortwachter. We verbeteren de verzuimbegeleiding door het inzetten van praktijkondersteuners Bedrijfsarts (POB). Hiermee zitten we dichter op het verzuim en kijken we vooral naar wat iemand nog wel kan in plaats van wat hij niet kan. De POB werkt nauw samen met de casemanager en de bedrijfsarts, die eindverantwoordelijk blijft. Hierdoor ontstaat bij de bedrijfsarts meer tijd en ruimte voor casuïstiek en preventie. Daarnaast gaan we in 2025 de Verzuimvoorspeller introduceren, waarbij we op basis van historische gegevens en informatie van medewerker en leidinggevende een splitsing maken tussen potentieel kort en lang verzuim. Hierdoor krijgt de klant op het juiste moment advies over de juiste vervolgacties bij de juiste professional op het juiste moment.

Raakt dit alle klanten van Alpina@Work?

Het project raakt nagenoeg alle klanten van Alpina@Work met een overeenkomst verzuimbegeleiding. Er is één uitzonderingen, dat zijn de bestaande klanten die de meest recente versie van de VerzuimOntzorgVerzekering afnemen, inclusief arbodienstverlening door Alpina@Work.

Waarom krijgen alle klanten een nieuw gewijzigd aanbod?

Op dit moment bieden wij ruim 60 verschillende pakketten aan, die erg veel op elkaar lijken. Per 2025 versimpelen wij daarom ons aanbod, dat hiermee overzichtelijker en efficiënter wordt. Hiermee optimaliseren wij de kwaliteit van onze dienstverlening. De nieuwe pakketten gaan 1 januari 2025 in en hebben marktconforme tarieven. Alle bestaande pakketten zetten wij per 1 januari 2025 om naar de nieuwe pakketten. We hebben ervoor gezorgd dat de nieuwe pakketten qua inhoud zoveel mogelijk aansluiten op de huidige producten.

Wat zijn de gevolgen voor de tarieven per 1-1-2025?

De nieuwe tarieven zijn marktconform. Dit hebben we getoetst aan de prijzen van de belangrijkste concurrenten. Dat betekent overigens niet dat klanten niets merken van een prijsverschil. Een aantal klanten blijft qua tarief redelijk gelijk, een aantal is voordeliger uit en een aantal gaan meer betalen. Daarnaast zit in het tarief 2025 ook een prijsindexering opgenomen van gemiddeld 4%. Deze verhoging had de klant bij een gelijkblijvend pakket ook gekregen.

Hoe ziet het proces van de productvernieuwing er op hoofdlijnen uit?

De klanten ontvangen rond 1 november 2024 een e-mailing met hierin het nieuwe aanbod en een uitleg.

  • Als de klant akkoord gaat met het voorstel, dan kan hij dit digitaal accorderen. Hij vult ook het actuele aantal werknemers in en een digitale SEPA-machtiging. Hij ontvangt vervolgens een automatisch gegenereerde bedankt-mail en z.s.m. ontvangt hij per e-mail een nieuw document overeenkomst, waaraan zijn digitale ondertekening en machtiging is toegevoegd
  • Klanten die niet reageren, ontvangen twee rappels
  • Als de klant (nog) niet akkoord is, dan dient hij een terugbelverzoek in. Hij wordt dan gebeld door KCC of de casemanager om het aanbod door te nemen en een eventueel alternatief aanbod te bespreken. Als dat niet leidt tot een akkoord, dan wordt de klant nogmaals gebeld door de Regiomanager.
  • Als de klant definitief niet akkoord is, dan ontvangt hij een bevestiging van de contractbeëindiging ingaande 1-1-2025 per e-mail
  • Klanten die ook niet op de rappels reageren, worden door Alpina@Work omgezet naar een verglijkbaar pakket 2025.

Wat zijn de doelstellingen van Alpina@Work m.b.t. dit project?

  • Onze klanten een duidelijk productaanbod bieden, waarbij geen discussie ontstaat over wat wel en niet in de prijs zit
  • Duidelijke tarieven bieden, die marktconform zijn en gebaseerd op normtijden en eenduidige werkwijze
  • Een zo eenvoudig mogelijke conversie naar de nieuwe producten

Wat zijn de voordelen van Alpina@Work?

  • Landelijke dekking met regionale spreekuurlocaties
  • Regionale bediening door vaste contactpersonen, zoals de casemanager en POB (Praktijkondersteuner Bedrijfsarts), waarmee je gewoon kan bellen en overleggen
  • One way of working op alle kantoren en in systemen
  • Door bundeling van 13 merken veel kennis en ervaring aanwezig
  • Leveren van toegevoegde waarde op het gebied van preventie, interventie en HR-ondersteuning
  • Veel kennis binnen de organisatie over wetgeving, inkomens- en verzuimverzekeringen en duurzame inzetbaarheid
  • Producten die Poortwachterproof zijn en voldoen aan alle andere wettelijke richtlijnen
  • Een naadloze samenwerking binnen een verzekeringspropositie met Mandaat
  • Gespecialiseerde samenwerkingspartners op het gebied van interventie(de providerboog), die worden geselecteerd en ingekocht op kwaliteit en scherpe prijs

We zijn bereikbaar via telefoon of e-mail

Neem gerust contact met ons op als je meer wilt weten.
Wij zijn er vandaag tot 17:00

neem contact op