Waar een gokverslaving toe kan leiden
Steeds meer mensen raken gokverslaafd. Gokken wordt ook steeds laagdrempeliger. Je hoeft er de deur niet voor uit en zelfs onze overheid stimuleert het gokken enorm. Heb jij ook gokverslaafde medewerkers? Wedden dat je dit niet weet?
Wat is een gokverslaving?
Iemand is gokverslaafd als hij/zij veel speelt en hierdoor veel geld verliest. Dit kan iemands leven en dat van de mensen in zijn/haar omgeving sterk negatief beïnvloeden.
Wat zijn de gevolgen?
Een gokverslaving kan leiden tot grote financiële problemen. Als je meer geld uitgeeft dan je kan missen, dan kunnen schulden ontstaan of kan je zelfs failliet gaan. Ook ontstaan vaak relatieproblemen met je partner, met vrienden of met familieleden. Naasten voelen zich vaak machteloos en maken zich zorgen.
Ook kunnen gevoelens van schaamte en je schuldig voelen ontstaan. Omdat gokverslaafden vaak een dubbelleven leiden, voelen ze zich vaak eenzaam, kunnen last krijgen angstklachten, depressie en/of suïcidale gedachten.
Hoe herken je als werkgever zo’n verslaving?
De gokverslaafde medewerker neemt zijn probleem helaas ook mee naar het werk. Door urenlang gokken kunnen allerlei gezondheidsproblemen ontstaan: concentratiestoornissen, verminderde prestaties, slaaptekort, stress en uitputting.
Ook kan de verslaving de medewerker aanzetten tot het plegen van fraude of diefstal. Op dit soort signalen kan je als werkgever alert zijn. Er klopt iets niet, want zo ken je je medewerker niet.
Onderneem tijdig actie
Als je vaststelt dat het gedrag en de inzet van je medewerker structureel aan het veranderen is, ga dan tijdig het gesprek aan:
- Houd rekening met de privacy van de werknemer. Spreek vooral geen verdenkingen uit, maar confronteer de medewerker wel met zijn gedrag en waar zich dat in uit op het werk
- Vraag ook vooral naar een verklaring. Houd er rekening mee dat gokverslaafden stelselmatig liegen
- Biedt hulp aan en maak duidelijke afspraken over wat je verwacht t.a.v. houding en gedrag op het werk
Neem contact met ons op
Ook als de medewerker nog niet is uitgevallen, kan je overleg plegen met Alpina@Work over dit soort zaken. Wij denken graag met je mee over een effectieve aanpak en oplossing.
Voor algemene vragen kan je terecht bij ons Klant Contact Center via 088 000 83 15 of e-mail [email protected].
Voor meer specifieke vragen kan je ook contact opnemen met je casemanager.
We zijn bereikbaar via telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als je meer wilt weten.
Wij zijn er vandaag tot 17:00